
Jag vill skapa scenkonst som förhöjer känslan att vi delar en konstnärlig upplevelse samtidigt som den blir till. Vi är där tillsammans.
Jag arbetar för att stötta skådespelarna i att improvisera fram sin närvaro, våga släppa kontrollen, masken, och vara beredda att stå med sin sårbarhet, naken, för att uppnå kontakt. Jag känner stor respekt för skådespelare som har detta mod.
Min bakgrund
Efter utbildningen till skådespelare i London arbetade jag som frilansskådespelare i ca 6 år. Efter tre barn utbildade jag mig till regissör på Malmö Teaterhögskola och utforskade bla Gestaltterapin och vad den kunde göra för skådespeleriet. Efter en livskris beslutade jag mig för att gå en Gestaltutbildning och fick massor av ny erfarenhet om mig själv, mina relationer och mitt ledarskap. Jag kunde knyta ihop Gestalmetoden med improvisationen och utforma min metod IMPROGESTALT.
SPECT Scenkonst
SPECT scenkonst bildades med utgångspunkt i metoden IMPROGESTALT, initierad av regissören, skådespelaren och gestaltterapeuten Eva Wendt, som är konstnärlig ledare för gruppen.
Metoden utgår från en personlig och relationell process som stadig bas, kombinerat med arbete med improvisation, text, rörelse och dans. Verksamheten har förutom föreställningar haft ett kontinuerligt träningsforum och utbildning för skådespelare och andra scenkonstnärer i regionen.
En av SPECT scenkonsts bärande tanke är att skådespelarna inte låtsas vara rollen och väntar sig att publiken ska tro det. Formen leker med överenskommelsen mellan publik och scen att kliva in i teaterns magiska ”som om” tillsammans.
Tidigare föreställningar

De behövande
Helena von Zweigbergk. SPECT. scenkonst 2018. Regi: Mariana Araoz.

Krya! -när livet ger dig citroner
Stina Sturesson Svansjö och SPECT. scenkonst 2017. Regi: Eva Wendt.

Gunnar utan filter
Bob Hansson SPECT. scenkonst 2015. Regi: Eva Wendt.

Vårda mig ömt
E. Uddenberg, B.Smeds mfl. Kalmar Läns teater, Byteatern 2009. Regi: Eva Wendt.

Röd måne
G. Sundberg, Uppsala Stadsteater 2007. Regi: Eva Wendt.

Flykten till Halland
G. Larsson. Hallands Länsteater 2004. Regi: Eva Wendt.

LIV
S. Karlsson. Teater Terrier 2005. Bearbetning och regi: Eva Wendt.
IMPROGESTALT
Hur lite behöver man “spela” eller planera sin sceniska gestaltning?
I arbetet med IMPROGESTALT® där den röda tråden för mig är att våga vara i ovisshet och att sluta kontrollera för att nå en större livskänsla och frihet.
Det fördjupade personliga arbetet skapar förutsättningar för större autentisk närvaro, medvetenhet och mod att använda och blotta mer av sig själv på scen.
Vi utforskar, med texten som bas, vad som faktiskt händer i nuet; om man kan vinna kontakt, närvaro och direkthet genom att ta bort säkerhetsramar som scenerier, analys och karaktärsarbete.
”In the beginner’s mind there are lots of possibilities, in the expert’s mind only a few.” (S.Suzuki, 1969)
Kompetensutveckling för scenkonst
Metoden IMPROGESTALT utforskar med hjälp av improvisationer och fördjupad reflektion inspirerad av Gestaltmetod, en ökad scenisk frihet för scenkonstnärer.
Jag har lett kurser för tex Malmö Opera, Teatercentrum Syd och Kulturkraft Syd.
Dokumentationsfilm av ett repetitionsarbete med SPECT. scenkonst
Gunnar utan filter, Bob Hansson, 2016
KRYA -när livet ger dig citroner, Stina Sturesson Svansjö, 2017